Tegenwoordig komt het steeds meer voor.

Bacterie groei in de tank wat leid tot verstopte filters en meerdere storingen of zelfs motoren die in de soep lopen hierdoor.

Hoe komt dit nou:

Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?
Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijvoorbeeld na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/ condens een kans krijgen.
Nu zit er altijd een percentage vocht in brandstof. Diesel kan maximaal 0,02% water opnemen, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt. Indien er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei. Bacteriën zijn herkenbaar als een zwarte drab. Deze bacteriën moeten verwijderd worden voordat ze het brandstoffilter kunnen verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken zal dat betekenen dat uw motor niet meer draait, met alle gevolgen van dien.

 

Wat kunnen we hier aan doen om dit te voorkomen;

houd de tank zo vol mogelijk bij lange opslag (winterstalling)

er bestaan een hoop soorten toevoegingen om dit te voorkomen, let wel op als het eenmaal in de tank zit zal dit niet zomaar verdwijnen!

Jaarlijks onderhoud uit laten voeren!

 

In de meeste gevallen kunnen wij bij het jaarlijkse onderhoud al tekenen zien van bacteriën in de diesel.

Begint uw diesel motor ad en toe te stotteren, trek dan meteen aan de bel voordat het te laat is en u stil komt te vallen op bijvoorbeeld het Amsterdam-Rijnkanaal!