Zondag 8 oktober 2017 kreeg Jachtservice Utrecht een pech melding van een boot die stuurloos was geraakt en tegen de kades was gebotst doordat er kortsluiting was ontstaan bij de boegschroef. Boegschroef was niet gezekerd!

Wanneer wij aan boord zijn gekomen om te kijken wat er aan de hand en de schade op te nemen, kwamen wij erachter dat deze mensen ontzettend geluk hebben gehad.

De boegschroef was niet gezekerd!

De boegschroef was zo ver overbelast dat die in brand was gevlogen, de brand/vonken wat uit de boegschroef kwam waren doorgeslagen naar het matras die bovenop (10 cm tussen ruimte) de boegschroef lag. Gelukkig door zuurstof tekort en de nodige defecten die ontstaan waren door de kortsluiting werd het systeem uit gezet.

Na de diagnose die we op de zondag gesteld hebben, waren bijna alle elektrische systemen defect geraakt.

Alles wat in verbinding stond met de accu`s moest vervangen worden omdat die allemaal een klap van de kortsluiting hebben gehad.

zoals;

Boegschroef verbrand

Accu polen gesmolten

Massa schakelaar defect

Accu lader defect

Diode brug defect

Schakelpaneel defect

Doordat de accu polen weg gesmolten waren werd het schip stuurloos, de motor ging uit en wilde niet meer aan waardoor het schip tegen de kade botste. De kabelaring werd aan beide kanten losgerukt van het schip!

Zoals u kunt zien/lezen is het dus ontzettend belangrijk dat alles goed gezekerd word!

 

Omdat de mensen uit Harlingen kwamen hebben ze het schip achter gelaten zodat Jachtservice Utrecht alle nodige systemen kon vervangen, de boegschroef laten reviseren, boegschroef zekering inbouwen van 355 A, kabelaring terug zetten en nog wat extra werkzaamheden die de klant dan maar meteen erbij liet doen.

Gelukkig waren de mensen goed verzekerd en werd alles vergoed op de extra werkzaamheden na die de klant erbij liet uitvoeren.

 

Hoe had dit voorkomen kunnen worden?

Heel belangrijk dus dat grote verbruikers af gezekerd moeten zijn, buiten dit verhaal moet officieel alle gebruikers af gezekerd zijn.

Een vuistregel voor de elektrische boeg/hek schroeven is, dat ze niet langer dan 10 sec achter elkaar gebruikt mogen worden.

Dit laatste was niet bekend bij de klant die de boot net gekocht had.

 

De bijkomende werkzaamheden waren;

Afvoerleidingen toilet en wasbak rechtstreeks na buiten aanleggen

Dashboard plaatsen bij de binnen besturing

Tankmeter plaatsen

Schroefas lekkage verhelpen

Automatische zekering voor de wal stroom aansluiting plaatsen