Inmiddels alweer een jaar geleden dat wij startte met ons eerste aanvraag diesel naar elektrische aandrijving ombouwen.

Door de jaren heen word dit steeds aantrekkelijker voor kleinere vaartochtjes ivm de CO2 uitstoot en het muisstil kunnen genieten van boot en water.

Vorig jaar winter 2020/21 Zijn wij begonnen met dit project.

Deze klant was zelf technisch aangelegd en had eigenlijk het voorwerk al voor ons uitgetekend en gemeten. Waar onder de semi tractie accu`s die we boven de elektrische motor hadden kunnen plaatsen in de motorkist. Echter hebben wij de klant geadviseerd een lithium pakket te nemen ipv lood.

De gemiddelde vaartijd was met de semi tractie (lood) berekend op 4 uur, dit is leuk voor in de grachten van Utrecht om 1 tot 2 rondjes te kunnen doen maar dan houd het wel op.

 

De RVS beugels zichtbaar in de foto hierboven, hebben wij ontworpen om de motorkist en alle materialen/componenten die hierin verwerkt worden te kunnen ondersteunen. Ook de accu`s staan hier op.

 

Met Lithium is het mogelijk deze vaartijd veruit te kunnen oprekken tot een zekere vaartijd van minstens 12uur, daarnaast nemen deze accu`s minder ruimte in beslag en natuurlijk veel minder gewicht!

Volgends de klant heeft hij al een keer van Utrecht naar Maarssen en terug gevaren. Hij had toen nog steeds 30 % capaciteit over in zijn accu pakket.

 

Wij hebben in overleg met de klant gekozen voor een Waterworld 4 Kw 48 Volt systeem. Dit komt in verhouding over met de huidige (oude) dieselmotor van 8 Pk.

Het bootje is een oude schippersvlet 5 x 1,5 meter, wat nog luchtkasten heeft. Gebouwd is van staal en dus een gewicht heeft van ongeveer 500 kg.

Tijdens de werkzaamheden hebben wij natuurlijk de bilge even opgeknapt en de boot voorzien van een nieuwe schroefas, schroefaslager en een nieuwe flexibele koppeling. Deze waren ingesleten door de oude 1 cilinder dieselmotor. Ook kwamen wij iets lengte schroefas te kort met de nieuwe motor. De oude schroef hebben we hergebruikt in het nieuwe aandrijfsysteem.

 

Inmiddels zijn we een jaar (winter 2021) verder en vaart deze klant nog steeds zorgeloos en stilletjes over de grachten van Utrecht.

 

Het volgende project staat al op de planning.

Dit word een nieuwe aluminium Tuindersvlet van 7,20 meter. De voorkeur is een Krautler 5 Kw elektro motor. Casco is inmiddels opgeleverd, motor staat in bestelling. Wij zullen hier binnenkort meer van laten zien 😉