Vanuit de zeeverkennersgroep de Tekakwita hebben we in zomer 9-6-2016 een oude reddingsloep gekocht.

Het idee was dat we als groep zijnde een ruime boot wilden hebben die we makkelijk konden gebruiken om gezellig een stukje te kunnen gaan varen.

Ook in de toekomst als die helemaal af is, de jongere leden van de groep een rondje mee kunnen varen door de Utrechtse grachten.

Het meeste materiaal wat er in de boot gebouwd word, is verkregen door sponsoring en of weg gegooid materiaal door bedrijven die wij een nieuw leven in blazen.

Zo hebben wij een oude toonbank (echt teak) van een watersport winkel kunnen hergebruiken als motorkist deksel.

De motorkist, dashboard en banken hebben wij gekregen van een postkantoor die hun pin automaat hebben verwijderd. De houten (4 cm dik) muren die diende als afscherming van de pin automaat. Hebben wij verwerkt in deze sloep.

De motor heeft Jachtservice Utrecht geregeld voor de sloep. Een Mercedes OM636 het bekende oude motortje uit een oude 180-D auto die bekend staat als niet kapot te krijgen en meerdere miljoenen op de teller kunnen hebben.

Omdat de motor uit een andere sloep kwam die kielkoeling had, moesten wij dit ook gaan maken. Kielkoeling betekent dat de motor word gekoeld door pijpen die onder de boot gemonteerd zijn het koelvloeistof koelen voor de interne koeling. Op de meeste inboard motoren zitten warmte wisselaars die indirect gekoeld word met buitenboord water, het bekende verhaal van de impeller die dat rondpomp. Het voordeel van kielkoeling is dat je nooit de motor hoeft af te tappen en dus in de winter gewoon door kan varen.

Winter 2018:

Motor lekte olie bij achterzijde keerring (vliegwiel) bij oude motoren zijn de keerringen vaak nog van vetkoord. Dit staat dan ook bekend dat deze gaan lekken na jaren dienst te draaien. We hebben de motor uit de boot gehaald om een aantal onderdelen ervan te vervangen en zodoende weer een goede motor te kunnen terug bouwen voor komend seizoen.

Ook zijn we weer verder gegaan met de rest van de sloep. Zo hebben we nu een mooi achterdek om te kunnen zitten en is de tank van de motor hier netjes weg gewerkt. Daarnaast word onze motorkist/dashboard ook steeds luxer. De voorkant van de sloep heeft een stalen voordek gekregen die nu afgelast is. Verder zullen we weer een deel gaan schilderen en klaar maken voor komend seizoen.